گروه تعمیرکاران لپ تاپ

  • ۰
  • ۰

نگهداری از باتری

اما بعد از اینکه اولین شارژ را برای باتری های نو و یا کهنه انجام دادیم باید بتوانیم از آن ها به خوبی نیز نگهداری کنیم و این کار تنها با رعایت نکات مختلف قابل انجام شدن است. در ادامه به برخی از این نکات که باید به آن ها دقت کنید اشاره می کنیم.اول از همه تنظیماتبهتر است قبل از هر کار دیگر، نگاهی به تنظیمات مربوط به مصرف برق سیستم در زمان استفاده از باتری بیندازید. با توجه به این‌که بسیاری از لپ‌تاپ‌‌های امروزی از سیستم‌عامل ویندوز 7 استفاده می‌کنند، به آموزش انجام تنظیمات در این ویندوز می‌پردازیم. هرچند که کاربران ویندوز ویستا و اکس‌پی نیز می‌توانند به مراجعه به بخش Power Options در صفحه کنترل‌پنل، این تنظیمات را اعمال کنند. در ویندوز هفت کافی است روی علامت باتری که در کنار ساعت ویندوز قرار دارد یک بار کلیک کنید تا منوی آن باز شود. سپس با کلیک روی گزینه More Power Options وارد صفحه تنظیمات خواهید شد.در این صفحه عبارت Change Power Plan را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید یکی از دو حالت Entertainment یا Power Saving را انتخاب کنید. در مقابل آن‌ها بخشی با عنوان Change Plan Settings قرار دارد. وارد آن شوید. حال دو بخش جداگانه مربوط به حالت استفاده از برق و یا باتری به شما نمایش داده می‌شود. گزینه اول برای کم‌نور شدن صفحه نمایش، تعمیر دومی برای خاموش شدن نمایشگر و گزینه سوم برای قرار گرفتن در حالت خاموش موقت است.

 

۳- نور صفحه نمایشتان را کم کنید. امروزه اغلب لپ‌تاپ ها دارای قابلیت کم کردن نور صفحه نمایش هستند. برخی هم حتی دارای قابلیت بهبود کارکرد سی پی یو و سیستم خنک کننده هستند. پس میزان مصرف انرژی آنها را تا حداقل ممکن کاهش دهید، تا بالاترین میزان عمر باتری را داشته باشید.http://tamirkaran.blog.ir/1399/02/22/%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%A8-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF

۴- نرم افزارهایی را که در پس زمینه سیستم عامل‌تان اجرا می گردند خاموش کنید. همه این برنامه ها بر میزان کار پردازنده می افزایند و به سرعت شارژ باتری‌تان را کاهش می دهند. همچنین برنامه های غیر ضروری را که در نوار ابزار پایین دسکتاپ در حال اجرا هستند ببندید. برای این کار، به منوی Start بروید و گزینه Run را انتخاب کنید. در پنجره باز شده کلمه msconfig را تایپ کنید و اینتر را بزنید. حال تب Startup را انتخاب کنید. در اینجا تیک کنار برنامه هایی را که به لود شدن دائم آنها نیازی ندارید بردارید. مثلاً برنامه آنتی ویروس شما باید دائماً در حافظه لود شود، اما مثلاً برنامه Quick Time نیازی به باز بودن دائم ندارد.

۵- ابزارهای خارجی غیر ضروری را به لپ‌تاپ وصل نکنید. ابزارهای USB (موس، کول پد و …) باتری لپ‌تاپ‌تان را خالی می کنند. هنگامی که از آنها استفاده نمی کنید، خاموش شان کنید. مطمئناً شارژ دیگر وسایل از طریق لپ‌تاپ مانند (IPod) هنگامی که لپ‌تاپ از باتری استفاده می کند، سریعاً شارژ را خالی می کنند. اگر نیازی به کارت شبکه بیسیم و بلوتوث‌تان ندارید آنها را هم خاموش کنید. زیرا هنگام روشن بودن بصورت خودکار دائماً برای یافتن شبکه جستجو می کنند و این کار میزان بسیار زیادی انرژی باتری را مصرف می کند. رم سیستم تان را افزایش دهید. این کار به شما اجازه می دهد تا به جای اینکه سیستم مرتب از حافظه مجازی استفاده کند، پردازش هایتان را بیشتر با رم انجام دهید. حافظه مجازی برای انجام پردازش ها از هارد استفاده می کند و کارایی مصرف انرژی آن بسیار پایین است. توجه داشته باشید که افزودن رم باعث افزایش مصرف انرژی می شود، اما کارایی آن بیشتر از برنامه های شبیه سازی است که حافظه مجازی را ایجاد می کنند.

۶- هارد درایو و ابزارهای سی دی / دی وی دی را خاموش کنید. میزان مصرف انرژی سی دی/ دی وی دی درایو ها از هارد هم بیشتر است. حتی وجود سی دی در درایو باعث مصرف بیشتر می‌گردد، حتی اگر از آن استفاده هم نشود. تا جایی که ممکن است سعی کنید که به جای درایو نوری از برنامه های درایو مجازی مانند Alcohol 120% استفاده کنید.

۷- اتصالات باتری را تمیز نگه دارید. هر دو ماه یک‌بارپارچه ای را به الکل آغشته کرده و اتصالات فلزی باتری را تمیز کنید. این کار راندمان جابجایی انرژی بین باتری و لپ‌تاپ را بالا می برد.

۸- از باتری‌تان مراقبت کنید. باتری را به کار وادارید. باتری شارژ شده را برای مدت طولانی بلااستفاده نگذارید. هر بار که باتری را شارژ می کنید، آن را حداکثر طی یک تا دو هفته استفاده کنید. همچنین، شارژ باتری های Li-On را هیچگاه کاملاً خالی نکنید. در صورتی که از باتری های نیکل کادمیوم استفاده می کنید، اجازه دهید که کاملاً خالی شوند و سپس آنها را شارژ کنید. باتری های جدید NiMH نیازی به این کار ندارند و باتری های Lithium-ion از آن هم بهترند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از رسانه های ایران گزارش داد که براثر شلیک یک موشک ایرانی در یک تمرین دریایی، یک شناور پشتیبانی مورد اصابت قرار گرفته که براثر آن ۱۹ ملوان کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، براساس گزارش رسانه‌های ایران، کنارک یک شناور پشتیبانی کلاس هندیجان بود که در این رزمایش شرکت داشته و به طور «اشتباهی» مورد اصابت موشک قرار گرفته است.

ساعاتی پیش رسانه‌های رسمی ایران شمار کشته شدگان این حادثه را تنها یک نفر اعلام کرده بودند که در بیانیه اخیر مقامات جمهوری اسلامی این آمار ۱۹ کشته گزارش شده است. رسانه‌های ایران نوشته بودند که «شلیک اشتباهی ناو جنگی جماران» به ناوچه کنارک در در محدوده آب‌های بندر جاسک موجب حادثه شد.

 

صدای آمریکا قادر نیست به طور مستقل آمار دقیق تلفات را تائید کند.

 

3-باتری هایی که عمر زیادی دارند و اینکه مدت زیادی از آنها استفاده نشده است را باید بوسیله یک ولتاژ بالاتر 3.6ولت و زیر 10 ولت شوک داد که در این حالت پایه مثبت تغذیه به پایه مثبت باتری متصل شده و پایه منفی تغذیه هر یک ثانیه یکبار به پایه منفی باتری وصل می شود عمل قطع و وصل را تا 20بار تکرار کنید.

در ردیف انتهایی نیز شفافیت تصویر نمایشگر که تاثیر مستقیمی در مصرف برق دارد قابل تنظیم است. شما می‌توانید زمان‌های مورد نظر برای هر کدام از این بخش‌ها را تغییر دهید. به عنوان مثال در ردیف آخر، شفافیت تصویر در حالت استفاده از باتری را کاهش دهید تا مدت زمان عملکرد باتری افزایش یابد.

لازم به توضیح است که تمامی این تنظیمات در بخشی دیگر نیز قابل تنظیم است. کافی است پس از کلیک روی More Power Options، گزینه Power4Gear Hybrid را که در نوار سمت راست دیده می‌شود، انتخاب کنید. این برنامه تمامی حالت‌های مختلف استفاده از سیستم را به شما معرفی کرده و امکان تغییر تنظیمات آن را برای شما فراهم می‌کند.

البته دقت داشته باشید که پس از کلیک روی آن، برنامه مربوطه باز شده و در Taskbar ویندوز مشخص می‌شود. باید روی آن کلیک کنید تا بتوانید برنامه را مشاهده کنید.


آیا لازم است باتری را حتما پس از تخلیه کامل شارژ، به شارژر وصل کنیم؟

بر اساس این باور اشتباه

 اگر شما پیش از شارژ مجدد باتری، لپ‌تاپ خود را کاملا تخلیه نکنید یا آن را پیش از شارژ کامل از برق بکشید به باتری آسیب وارد خواهد شد؛ بدین ترتیب که بخشی از ظرفیت باتری که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد فراموش شده و در نتیجه ظرفیت باتری کاهش می‌یابد. به‌بیان‌دیگر بر اساس این باور بهترین حالت شارژ کردن باتری این است که اجازه دهیم سطح شارژ تا ۰ درصد کاهش بیابد و سپس باتری را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنیم. )در واقع این باور در مورد باتری‌های قدیمی نیکلی صحیح بوده ولی با ورود به نسل جدید لپ‌تاپ‌ها که تقریبا همه‌ی آن‌ها از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند نه‌تنها شارژ و دشارژ کامل بیهوده است بلکه حتی می‌تواند به باتری لپ‌تاپ آسیب بزند. باتری‌های مدرن لیتیومی را می‌توان فارغ از درصد باقیمانده‌ی آن‌ها شارژ کرد و این موضوع هیچ تاثیر منفی روی عملکرد و عمر مفید آن‌ها نخواهد داشت.

 

 آیا می توان از شارژرهای برندهای دیگر استفاده کرد؟

 

هیچ‌گاه از شارژرهای دیگر مدل‌ها و برندهای لپ‌تاپ استفاده نکنید، زیرا مقدار ولتاژ و شدت جریان آنها متفاوت است و به باتری و لپ‌تاپ شما صدمات جبران‌نا‌پذیری وارد می‌کند. باتری های لپ تاپ همان گونه که می دانید و اگر تجربه چند ساله در استفاده از لپ تاپ های مدرن داشته باشید، نسبت به گوشی های هوشمند و سایر لوازم الکتریکی، زودتر تمام می شود چرا که وظیفه سنگین تری دارد و در باتری های نسل قدیم، بعد از چند ماه استفاده از لپ تاپ، عمر باتری لپ تاپ کاهش پیدا می کرد و بجای آنکه 5 ساعت باتری نگه دارد، 1 ساعت و 30 دقیقه باتری نگه می داشت و این حس ناخوشایندی بود.اما خوشبختانه باتری های امروزی که از جنس لیتیوم یونی هستند، می توانند به بهترین شیوه ممکن از باتری مراقبت به عمل آورند. بطور کلی اگر شما بهترین لپ تاپ دنیا را هم داشته باشید، وقتی به اینترنت وصل می شوید، فیلم می بینید، نور صفحه را به حداکثر برسانید و... یقینا شارژ باتری لپ تاپ زودتر تمام خواهد شد و چنین چیزی قابل برطرف شدن نیست!

 

با این حال برخی راه و روش هایی وجود دارند که شما با انجام آنها می توانید میزان استفاده از باتری را کاهش دهید که در نهایت باتری شما به مرور زمان آسیب کمتری در طی فشار کمتر خواهد دید و می تواند توانایی خود را حفظ کند. به همین دلیل در این گزارش از نمناک ما قصد داریم برخی از روش های اصولی و بسیار ساده را به شما عزیزان آشنا کنیم. همراه ما باشید.

 

1- کاهش نور صفحه نمایش


چیزی که بیشترین میزان استفاده از باتری را در لپ تاپ دارد، صفحه نمایش می باشد و وقتی شما نور صفحه نمایش را به بیشترین میزان ممکن افزایش میدهید، عمر باتری لپ تاپ را کمتر می کنید. با این حال اگر شما میزان نور صفحه را به میزان عادی و متوسط قرار دهید، باتری لپ تاپ شما چیزی بیش از 30 دقیقه می تواند به شما خدمات رسانی کند!در لپ تاپ اگر شما بخواهید نور صفحه را کم و زیاد کنید با استفاده از کلید های بالای صفحه نمایشگر می توانید این کار را انجام دهید. اما اگر این کلید های کار نمی کنند، می توانید دو کلید Win+X را با یکدیگر بفشارید و سپس در منو پنهان ویندوز، گزینه Mobility Center را انتخاب کنید. به همین سادگی! این گونه شما می توانید نور صفحه را کم کنید.

 

2- تغییر Power settings


بطور پیش فرض ممکن است گاها لپ تاپ شما بجای اینکه بر روی حالت Power saver باشد، بر روی حالت Balanced و حالت High performance قرار گرفته باشد که در این دو حالت به نسبت حالت Power saver میزان برق و قدرت بیشتری از باتری استفاده خواهد شد که دلیل بر کاهش عمر باتری لپ تاپ خواهد بود و با درست کردن این مورد می توانید مشکل های ایجاد شده را برطرف کنید.این سوال بسیاری از کاربران لپ‌تاپ است و ما همین الان به آن پاسخ خواهیم داد. پاسخ این سوال بسته به شرایط می‌تواند هم آری و هم خیر باشد. به‌طورکلی متصل ماندن لپ‌تاپ به منبع برق هنگامی‌که باتری به‌طور کامل شارژ شده است هیچ ضرری ندارد؛ چراکه به‌محض رسیدن سطح شارژ باتری لپ‌تاپ به ۱۰۰ درصد، ورود الکتریسیته به آن متوقف شده و جریان برق به‌طور مستقیم به سیستم پاور لپ‌تاپ هدایت خواهد شد.

بااین‌حال باقی ماندن باتری در لپ‌تاپ هنگام استفاده از منبع برق شهری می‌تواند یک ایراد داشته باشد، آن هم رسیدن گرما به باتری هست، البته تنها درصورتی‌که سخت‌افزار لپ‌تاپ آن را در معرض حرارت بیش‌ازحد قرار دهد. بنابراین در شرایط استفاده‌ی معمولی که لپ‌تاپ بیش‌ازحد داغ نمی‌شود (دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه برای پردازنده و هارددیسک) مانعی برای باقی ماندن باتری در لپ‌تاپ وجود نخواهد داشت. ولی هنگام پردازش‌های سنگین نظیر بازی کردن (دمای بالای ۶۰ درجه) بهتر است باتری را در صورت امکان از لپ‌تاپ خارج کنید ( البته بالای 55 درصد شارژ داشته باشد ) و یا از کول پد برای خنک کردن لپ تاپ استفاده کنید. دشمن اصلی باتری‌های لیتیومی در زمانی که ۱۰۰ درصد شارژ شده‌اند باقی ماندن در برق نیست بلکه حرارت بیش‌ازحد است.
۱۲- از چند برنامه به شکل همزمان استفاده نکنید. هنگامی که از باتری استفاده می کنید، هر بار فقط یک کار را انجام دهید و سپس سراغ کار بعدی بروید. هنگامی که بر روی یک صفحه گسترده کار می کنید، برنامه ایمیل تان هم در حال کار است؛ همزمان به موسیقی هم گوش می دهید. ذهن تان را بر روی یک کار متمرکز کنید. اگر این کار را نکنید، قبل از اینکه هیچ کاری به پایان برسد باتری‌تان خالی شده است.

۱۳- زمان کار با باتری لپ‌تاپ، بهتر است کارهای ساده را از لپ‌تاپ‌تان بخواهید. فعالیت هایی مانند چک کردن ایمیل و پردازش متن بسیار کمتر از بازی ها و پخش دی وی دی مصرف انرژی دارند. اگر در هنگام مسافرت تنها یک باتری شارژ شده دارید، در مورد نحوه کارتان عاقلانه‌تر فکر کنید.

۱۴- برای خودتان لپ‌تاپ های کاراتر بخرید. هم اکنون به جایی رسیده ایم که کارخانه های سازنده صحبت از باتری های یک روزکامل می کنند و لپ‌تاپ های کاربردی تری به بازار می آیند، سعی کنید که لپ‌تاپ قدیمی تان را با مدل های جدید تر و کاراتر جایگزین کنید.

۱۵- عملکرد ذخیره خودکار را خاموش کنید. قابلیت ذخیره خودکار مایکروسافت ورد و اکسل بسیار به درد بخورند، اما برای انجام منظم این کار هارد باید بیشتر کار کند و مصرف انرژی آن بالا می رود. البته اگر آن را خاموش کنید، بهتر است که هنگامی که باتری ضعیف است این قابلیت را دوباره روشن کنید تا قبل از اینکه سیستم تان بیهوش شود کارهایان ذخیره شوند. ضمناً درخصوص استفاده از این نکته دقت بیشتری به خرج دهید تا اطلاعات تان را از دست ندهید.

۱۶- میزان انجام کارهای گرافیکی را کاهش دهید. شما می توانید این کار را با تغییر

رزولوشن صفحه نمایش و خاموش کردن قابلیت های تفننی گرافیک انجام دهید.

امروزه کارت های گرافیک هم اندازه و یا حتی بیشتر از هارد دیسک مصرف انرژی دارد.

۱۷- همیشه هنگام مسافرت حداقل دو باتری شارژ شده را به همراه داشته باشید.

  • راه حل افزایش طول عمر و بازدهی باتری لپ تاپ در ویندوز ۷ و ۸
  • مرحله ۱: وارد منوی Start شده و CMD را در نوار جستجو تایپ کنید.
  • مرحله ۲: روی برنامه CMD کلیلک راست کرده و گزینه Run As Administrator را انتخاب کنید.
  • شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که منظم نبودن هارددیسک شما
  • می تواند باعث صدمه خوردن باتری لپ تاپ تان شود. در این مورد باید بگوییم
  • که هر چه هارددیسک شما کارش را به صورت سریع تری انجام دهد، تقاضای
  • کم تری برای باتری ارسال خواهد شد.
  • به ایـن ترتیب اگر یک هارددیسک مرتب داشته باشید، کارایـی باتری لپ تاپتان
  • تا بیشترین حد ممکن افزایش پیـدا خواهد کرد.
  • برای این منظور بهتر است که هر چنـد وقت یک بار عملیات «defragment»
  • را انجام دهید و حتمـا در حین انجام آن لپ تاپ خود را به برق وصل کنید.
  • اگر مصرف برق هارددیسک کمتر شود، باتری شما مدت زمان بیشتری شارژ نگه خواهد داشت.

 

از دیگر نکات حائز اهمیت در نگهداری باتری، دور نگه داشتن آن از شرایط آب‌وهوایی گرم است. دقت کنید که تهویه هوای داخلی سیستم به درستی انجام شود. در برخی از مدل‌ها که خروجی فن در قسمت کناری تعبیه شده است، مشکل استفاده از آن در شرایط متفاوت وجود ندارد. اما در استفاده از مدل‌هایی که هوای گرم داخلی از قسمت زیر لپ‌تاپ خارج می‌شود، باید دقت کنید که محل قرار گرفتن لپ‌تاپ مانع از خروج هوا نشود. گذاشتن لپ‌تاپ روی فرش و یا پتو مانع از انجام این کار خواهد شد.اما بعد از اینکه اولین شارژ را برای باتری های نو و یا کهنه انجام دادیم باید بتوانیم از آن ها به خوبی نیز نگهداری کنیم و این کار تنها با رعایت نکات مختلف قابل انجام شدن است. در ادامه به برخی از این نکات که باید به آن ها دقت کنید اشاره می کنیم.

 

اول از همه تنظیمات

 

بهتر است قبل از هر کار دیگر، نگاهی به تنظیمات مربوط به مصرف برق سیستم در زمان استفاده از باتری بیندازید. با توجه به این‌که بسیاری از لپ‌تاپ‌‌های امروزی از سیستم‌عامل ویندوز 7 استفاده می‌کنند، به آموزش انجام تنظیمات در این ویندوز می‌پردازیم. هرچند که کاربران ویندوز ویستا و اکس‌پی نیز می‌توانند به مراجعه به بخش Power Options در صفحه کنترل‌پنل، این تنظیمات را اعمال کنند. در ویندوز هفت کافی است روی علامت باتری که در کنار ساعت ویندوز قرار دارد یک بار کلیک کنید تا منوی آن باز شود. سپس با کلیک روی گزینه More Power Options وارد صفحه تنظیمات خواهید شد.در این صفحه عبارت Change Power Plan را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید یکی از دو حالت Entertainment یا Power Saving را انتخاب کنید. در مقابل آن‌ها بخشی با عنوان Change Plan Settings قرار دارد. وارد آن شوید. حال دو بخش جداگانه مربوط به حالت استفاده از برق و یا باتری به شما نمایش داده می‌شود.

  • گزینه اول برای کم‌نور شدن صفحه نمایش، دومی برای خاموش شدن
  • نمایشگر و گزینه سوم برای قرار گرفتن در حالت خاموش موقت است.
  • محل حادثه در نزدیکی جاسک بود.
  • محل حادثه در نزدیکی جاسک بود.
  • آسوشیتدپرس به نقل از رسانه های ایران نوشت که شناور کنارک
  • با ۴۷ مترطول و ۴۰ تن ظرفیت دو سال پیش به روز رسانی شده بود.
  • این خبرگزاری نوشت که ایران به طور مرتب در این منطقه که به تنگه
  • استراتژیک هرمز متصل می شود، تمرین می کند. این در حالی است
  • که حدود ۲۰درصد از نفت صادراتی کشورها از تنگه هرمز عبور می کند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده که منطقه را رصد می کند، در این باره اظهار نظر نکرده است.آسوشیتدپرس نوشت که به ندرت رسانه های داخل ایران وقایع ناگوار مربوط به تمرین‌ها را گزارش می کنند و انتشار چنین خبری نشان از شدت این حادثه دارد. همچنین در ماه‌های اخیر تنش‌های شدیدی بین ایران و ایالات متحده رخ داده است.پنج ماه پیش نیز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یک هواپیمای مسافربری اوکراینی با دست‌کم دو موشک حمله کرد که به مرگ همه مسافران و خدمه آن منجر شد. ابتدا جمهوری اسلامی از اعلام دلیل سقوط خودداری کرد اما سپس با فشار آمریکا و جامعه بین المللی، اعلام کرد این هواپیما توسط موشک‌‌های سپاه سرنگون شده است.
بااین‌حال باقی ماندن باتری در لپ‌تاپ هنگام استفاده از منبع برق شهری می‌تواند یک ایراد داشته باشد. البته تنها درصورتی‌که سخت‌افزار لپ‌تاپ آن را در معرض حرارت بیش‌ازحد قرار دهد. بنابراین در شرایط استفاده‌ی معمولی که لپ‌تاپ بیش‌ازحد داغ نمی‌شود (دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه برای پردازنده و هارددیسک) مانعی برای باقی ماندن باتری در لپ‌تاپ وجود نخواهد داشت. ولی هنگام پردازش‌های سنگین نظیر بازی کردن (دمای بالای ۶۰ درجه) بهتر است باتری را در صورت امکان از لپ‌تاپ خارج کنید. برخلاف باور عمومی دشمن اصلی باتری‌های لیتیومی در زمانی که ۱۰۰ درصد شارژ شده‌اند باقی ماندن در برق نیست بلکه حرارت بیش‌ازحد است.

 

آیا دشارژ شدن کامل باتری لپ‌تاپ برای آن مضر است؟


بهتر است از تخلیه شدن کامل شارژ باتری لپ‌تاپ (رسیدن به ۰ درصد یعنی جایی که لپ‌تاپ خاموش می‌شود) اجتناب کنید. این حالت به باتری لپ‌تاپ شوک زیادی وارد کرده و حتی ممکن است به آن آسیب بزند. اساسا توصیه می‌شود به‌جای رها کردن باتری تا دشارژ شدن کامل و سپس شارژ کردن کامل آن تا سقف ۱۰۰ درصد، از دشارژهای جزیی تا رسیدن به سطحی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد و شارژ کردن‌های زودبه‌زود استفاده کنید.

 

راهنمای کامل نگهداری از باتری لپ‌تاپ

 

چرا باتری لپ‌تاپ میزان شارژ باقیمانده را اشتباه نمایش می‌دهد؟


باتری لپ‌تاپ به سنسوری مجهز است که میزان دقیق انرژی باقیمانده‌ی آن را نشان می‌دهد. البته معمولا این سنسور در اثر چرخه‌های مکرر شارژ و دشارژ به‌مرور زمان دقت خود را از دست می‌دهد. دقیق نبودن سنسور باتری می‌تواند منجر به نمایش میزان اشتباهی از شارژ توسط لپ‌تاپ شود. ممکن است لپ‌تاپ به شما نشان دهد که باتری هنوز ۱۰ درصد شارژ دارد درحالی‌که میزان واقعی شارژ بسیار کمتر است. خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ می‌تواند نتیجه‌ی چنین خطایی باشد.

 

کالیبره کردن باتری لپ‌تاپ به چه معنی است و چگونه انجام می‌شود؟


برخی از لپ‌تاپ‌ها به ابزارهایی برای کالیبره کردن مجدد سنسور باتری مجهز هستند که البته کاری بیشتر از انجام دادن یک دشارژ و شارژ کامل انجام نمی‌دهند. برای کالیبره کردن سنسور باتری بهتر است حدودا پس از هر ۳۰ چرخه‌ی شارژ یک بار باتری لپ‌تاپ را بدون وقفه به‌طور کامل دشارژ کرده و سپس آن را بدون وقفه به‌طور کامل شارژ کنید. راهنمای کامل نگهداری از باتری لپ‌تاپتوجه داشته باشید که یک چرخه‌ی شارژ کامل به معنی استفاده از کل (۱۰۰٪) ظرفیت باتری است ولی لزوما این اتفاق نباید یکجا صورت پذیرد. برای مثال ممکن است امروز نیمی از ظرفیت باتری را استفاده کرده و سپس آن را دوباره کاملا شارژ کنید و فردا همین کار را مجددا انجام دهید. مجموع این دو روز یک چرخه‌ی شارژ محسوب می‌شود. در نتیجه بسته به نحوه‌ی استفاده‌ی شما تکمیل شدن یک چرخه‌ی کامل شارژ ممکن است چند روز به طول انجامد. باتری‌های لیتیومی تعداد محدودی (معمولا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰) چرخه‌ی شارژ دارند و ظرفیت آن‌ها به‌مرور کاهش می‌یابد.

 

راهنمای کامل نگهداری از باتری لپ‌تاپ

 

صحیح‌ترین روش کالیبره کردن باتری لپ‌تاپ شامل مراحل زیر است:


۱. باتری را به‌طور کامل (۱۰۰٪) شارژ کنید. راهنمای کامل نگهداری از باتری لپ‌تاپ

۲. پس از شارژ کامل حدودا دو ساعت به باتری استراحت دهید تا گرمای ناشی از پروسه‌ی شارژ شدن کاملا خارج شود. در طول این مدت می‌توانید با حفظ اتصال به منبع برق از لپ‌تاپ برای کاربردهای سبک استفاده کنید.

۳. لپ‌تاپ را از برق جدا کرده و با توجه به تصاویر زیر آن را برای رفتن خودکار به حالت هایبرنت هنگام رسیدن شارژ باتری به ۵٪ تنظیم کنید.

تنظیم روی ۵٪ وجود ندارد این مقدار را روی پایین‌ترین عدد ممکن بگذارید. توجه کنید که هرگز این مقدار نباید کمتر از ۵٪ باشد. برای بزرگ شدن تصاویر روی آن‌ها کلیک کنید.دولت پرزیدنت ترامپ با برشمردن ایرادات برجام، از توافق هسته ای خارج شد و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند.مقامات دولت آمریکا همچنین با اشاره به اقدامات مخرب جمهوری اسلامی در منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی، اعلام کردند فشار حداکثری بر رژیم جمهوری اسلامی تا هنگامی که مانند یک کشور عادی در منطقه رفتار نکند، ادامه خواهد یافت.

  • ۹۹/۰۲/۲۳
  • digi tamir

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی